Hvorfor er SEO arbejde så afgørende for en virksomhed?

Hvis du har en virksomhed og/eller en online tilstedeværelse, kender du nok til begrebet SEO. Hvis man vil have noget ud af sin online marketing, er SEO alfa og omega. SEO handler nemlig om, hvor synlig du er på internettet, når potentielle kunder søger efter dig. Forkortelsen står for ”Search Engine Optimizing” og handler om, at du optimerer din hjemmeside efter søgemaskinernes regler. Da Google er den absolut største søgemaskine i Danmark og i verden, er det som oftest Google, man målretter sin SEO optimering efter. Og vil man have mulighed for at indhente nye kunder ved hjælp af internettet og i særdeleshed Google, kræver det dedikeret SEO arbejde. Netop fordi det er så vigtigt og har så meget potentiale, er der mange virksomheder, der indhenter hjælp til effektivt SEO arbejde.

SEO afgør din synlighed

Man tænker umiddelbart, en hjemmeside er til for kundernes skyld. Det er et sted, hvor de kan lære mere om din virksomhed og finde ud af, om du er den, der kan hjælpe dem. Men i dag er det mindst lige så vigtigt, at søgemaskinerne synes om ens hjemmeside. For det nytter ikke noget at have en god, brugbar og informativ hjemmeside, hvis der ikke er nogen, der ser den. Og da langt de fleste brugere søger efter nye samarbejdspartnere via Google, er det vigtigt med gode placeringer på relevante søgeord, hvis man vil være synlig. Og kun ved at være synlig kan du få flere besøgende og mere trafik på din hjemmeside, hvilket forhåbentlig vil føre til flere kunder. Når man investerer i SEO, håber man altså, at det i sidste ende vil kunne ses på omsætningen.

Topresultaterne får alle de besøgende

Du kender det nok selv, når du søger på Google. Vi stoler på, at det er de øverste resultater, der har mest relevans for os, og som vil opfylde vores behov på bedst vis. Det er meget sjældent, man går til side 2, og man ender aldrig på side 10. Er det nede i disse placeringer, at din hjemmeside ligger, er det altså næsten sikkert, du ikke får nogle nye besøgende på din side. Som brugere af Google er vi nemlig dovne, og vi tager det første, det bedste resultat. Faktisk går hele 32,5% af alle klik til det øverste resultat, og yderligere 17,6% går til resultat nr. 2. Samtidig er det påvist, at hele 91% af alle brugere på Google aldrig når længere end side 1. Hvis du skal have nogle forhåbninger om at tiltrække nye kunder til din virksomhed via internettet, kræver det altså, at du ligger blandt de øverste resultater.

Konkurrencen er hård

Det er dit SEO arbejde, der er afgørende for, hvor i søgemaskinen du ligger på bestemte søgeord. Dog kæmper du ikke kun mod søgemaskinens algoritmer, men også mod alle andre virksomheder, der tilbyder det samme som dig. Det giver sig selv, at de også gerne vil ligge blandt de øverste resultater og dermed få deres del af kagen. SEO arbejde er afgørende for, om du er synlig på internettet eller ej – derfor kan du være ret sikker på, at dine konkurrenter også laver SEO arbejde for at arbejde deres hjemmeside op i resultaterne. Skal du slå dem, kræver det ikke kun, at du også laver SEO. Det kræver, at du laver SEO, der er bedre og mere effektivt end konkurrenternes. Det er selvfølgelig afhængigt af branchen, hvor hård konkurrencen er – men stort set alle virksomheder er på internettet, og der er ganske få topplaceringer pr. søgeord. Derfor giver det sig selv, at konkurrencen er hård. Men lykkedes det at få en eller flere topplaceringer, er belønningen også derefter.