Dansk Boligforsikring fører på markedsandel

Hvis vi kigger på ejerskifteforsikringer, er det begrænset, hvor mange forsikringsselskaber der tilbyder den til kunderne. En af grundene til, at der er tale om så få selskaber, er, at det er en meget kompleks forsikring. Dækningen på ejerskifteforsikringer er i udgangspunkt ens hos alle selskaber, da den er bestemt ved lov. Men hver skade vurderes individuelt, hvorfor det ikke er helt sort og hvidt. Det er heller ikke ligegyldigt, hvilket selskab du vælger, blot fordi dækningen i princippet er ens. Der er forskelle på andre punkter; blandt andet i forhold til selvrisikoen. Hvis man sammenligner de forskellige selskaber, er det Dansk Boligforsikring, som har den største markedsandel.

Dansk Boligforsikring tilbyder både en ejerskifteforsikring og en sælgeransvarsforsikring. Virksomheden blev stiftet i 2001/02 og har hovedsæde i Holbæk. I 3. kvartal i 2018 havde selskabet en markedsandel på lige under 35 procent, som altså gør dem til det mest populære valg blandt danskerne.

Hvorfor findes der ikke flere udbydere?

Der er flere grunde til, hvorfor færre og færre forsikringsselskaber i de senere år har valgt at stoppe med at udbyde ejerskifteforsikringer. Udover at nogle er stoppet, er andre gået konkurs. Det skyldes, at det har været en decideret underskudsforretning for nogle selskaber.

Skjulte skader, der opstår i boligen, kan nemt løbe op i store erstatningsbeløb. Derfor har det vist sig at være en underskudsforretning i nogle selskaber: Præmien gjorde simpelthen ikke op for erstatningssummerne. Udover det økonomiske aspekt er der også gabet mellem kunders forventninger og den reelle dækning. Ejerskifteforsikringen er generelt en forsikring, der tiltrækker flere utilfredse kunder, sammenlignet med andre produkter. Det skriver Forsikring & Pension blandt andet skyldes, at folk har urealistiske forventninger til, hvad ejerskifteforsikringen skal dække. Det er ikke en vedligeholdelsesforsikring, hvilket man hurtigt kan komme til at tro. Skader, som er helt forventlige af et hus af samme alder og stand, vil altså ikke være dækket, og det kan være svært at forstå som forbruger. For forsikringsselskaberne gælder det derfor om at skabe entydig og klar kommunikation.